user_mobilelogo

Yhdistys päätti kesäkokouksessa riistan rauhoitusajoista, rauhoitettavista eläimistä ja saaliskiintiöistä seuraavaa:

Riistan rauhoitusajoiksi ja jäsenen henkilökohtaiseksi saaliskiintiöksi päätettiin

seuraavaa: (toisen jäsenen saaliskiintiötä ei voi käyttää / luovuttaa)

• Metsäkanalintujen metsästysaika asetusten mukaan.
  • Saaliskiintiöiksi päätettiin 1 urosmetso (koppelo rauhoitettu) ja 2 teertä.
  • Riekko rauhoitetaan, ellei asetuksella ole rauhoitettu.
  • Jäniksen ja kauriin metsästys alkaa 1.9.
  • Sorsaa ja kyyhkyä metsästetään asetusten mukaan.
  • Kyyhkystys ja sorsastus kielletään iltaisin klo 22.00 jälkeen.
  • Seuran vuokraamalla Kyynärjärven vesialueella sorsastus aloitetaan 20.8 kello 12:00 siten, että rantaan / vesialueelle ei mennä ennen edellä mainittua ajankohtaa. Aloituspäivän jälkeen sorsastus jatkuu vain parittomina päivinä syyskuun loppuun ja 1.10 alkaen normaalisti.
  • Jouluaatto, joulupäivä ja pitkäperjantai pääsiäispyhineen rauhoitetaan metsästykseltä.
  • Viljelykset ja laitumilla oleva karja on otettava huomioon.
  • Yksityisten mailla moottoriajoneuvoilla ajo kielletty ilman maanomistajan lupaa.
  • rusakko vapaa

Rauhoitusalueet:

• Ruokojärvi on rauhoitettu.
  • Kankaanjärvi kokonaan ja siitä lähtevä oja.
  • Kyynärjärveltä rauhoitetaan rannat kunnes vilja on korjattu pois.
  • Kankaanpään metsästysyhdistykselle vuokratut Iso-Mateen eteläpuoliset alueet (Suolootikko) rauhoitetaan lintumetsästykseltä.
  • Kyyhkynmetsästykseltä rauhoitetaan Seppälän lahti ja Saarivirran maat.

Kauriin metsästyksestä päätettiin:

• Kaurisjahtiin nimetään yhdyshenkilöksi Henry Stenius p:050 5727043, joka koordinoi kauris- ja majavajahdeista sekä kiintiöiden noudattamisesta.
  • Kauriskiintiöksi esitetään 20 kaurista, kuitenkin metsästäjäkohtainen kiintiö on 2 kaurista.
  • Kauriin metsästysaika on asetusten mukaan.
  • Ei kevätpukkijahtia.
  • Vuosikortin haltija saa ampua 1 kauriin.
  • Vieraskortilla kauris on isännän kiintiöstä.

Metsästyssääntöasiat

20.8 alkaen hirvikoiraa voidaan kouluttaa koko yhdistyksen alueella. 11.10. alkaen maastot rauhoitetaan hirvikoirilta hirvenmetsästyksen aloitukseen 13.10 asti.

Terveisin                           Mikko Koivisto

sihteeri

Metsästäjäliitton uutiset

Lue, mitä metsästyksen parissa tapahtuu

19.12.2018

• Mitä mieltä Jahdista?

Oletko tyytyväinen Jahti-lehteen? Auta lehden toimitus uuden vuoden kunniaksi uuteen alkuun ja kerro mietteitäsi Jahti-lehdestä. Mikä on ollut onnistunutta, mikä vaatisi vielä hiontaa? Mistä asioista haluaisit lukea Jahdista ensi vuonna?

Lähetä vastauksesi sähköpostilla jahti(at)metsastajaliitto.fi tai tekstiviestillä 050 526 7170.

Kaikkien vastanneiden kesken arvotaan kolme pirteän oranssia pakkaspäivän tarvikeämpäriä. Metsästäjäliiton logolla varustettu ämpäri sisältää Metso-termospullon, turvaoranssin Metso-karvalakin, käden- ja jalanlämmittimet ja levyn suklaata. Ilmoitamme voittajille henkilökohtaisesti. Vastausaikaa on 31.12.2018 asti.

• Jahti 5/2018 ilmestyy tänään

Jahti-lehden vuoden viimeinen numero ilmestyy tänään. Lehden sivuilla muun muassa vieraillaan valkohäntäpeurajahdissa metsästysseurassa, joka valikoi saaliinsa tarkasti siten, että maastoon jäävät vain parhaat yksilöt jatkamaan sukua. Kyseisen peurajahdin tunnelmaan pääsee lisäksi katsomalla videot, jotka on julkaistu liiton Facebook- ja Instagram-tileillä.

Lue tuoreesta Jahti-lehdestä myös, kuinka EU yllättäen kyseenalaistaa Suomessa hyvin toimivan karhun- ja ilveksenmetsästyksen. Tutustu asiantuntijan analyysiin siitä, millaisia seurauksia on suden ampumisella pakkotilanteessa, jossa susi käy esimerkiksi metsästyskoiran kimppuun.

Voit myös vaikuttaa Metsästäjäliiton toimintaan ja palvelutarjontaan osallistumalla lehdessä esiteltyyn kyselytutkimukseen.

Antoisia lukuhetkiä!

• Katso Jahti-lehden peurajahtivideo

Jahti 5/2018 ilmestyy huomenna. Katso jo ennakkoon Metsästäjäliiton Facebook-sivuilla julkaistu lyhyt videonäyte peurajahdista, josta kerrotaan huomisessa Jahti-lehdessä. Perttelin Metsästysyhdistys näyttää, mikä peura kannattaa ottaa ja mikä jättää.

Katso video ja lue lisää huomenna Jahdista!

• Tule mukaan järjestämään Suomen suurinta nuorten eräleiriä

Ensi kesänä järjestetään Metsästäjäliiton toinen valtakunnallinen MegaMetso-suurleiri 31.7.-4.8. Tällä kertaa leireillään Suur-Savon piirin alueella Mikkelissä, Karkialammin varuskunta-alueella, jossa on erinomaiset puitteet leirin ja ammuntojen järjestämiseen.

Ilmoittautuminen leirille aukeaa 1.3.

Leirille ovat tervetulleita kaikki metsästyksestä kiinnostuneet 14-17-vuotiaat. Mukaan mahtuu 200 ensimmäistä. Leirillä mennään hieman syvemmälle asioihin, joten ohjelmasta saa enemmän irti, jos on aikaisempaa kokemusta metsästyksestä ja ammunnasta. Esimerkiksi Metso-leireiltä saa hyvät pohjat leirille osallistumiseen. MegaMetson päättää leikkimielinen kilpailu.

MegaMetson nettisivut aukeavat 15.1. Silloin pääset tutustumaan tarkemmin leirin ohjelmaan. Ilmoittautuminen leiriläiseksi on avoinna 1.3.-30.6.

Vapaaehtoiseksi voi ilmoittautua jo nyt

Edellinen leiri oli mukava yhteisponnistus piireille. Olisi erittäin hienoa, jos saisimme piireistä vapaaehtoisia myös ensi kesän leirille. MegaMetsolla on monenlaista tekemistä ammuntojen valvonnasta, koulutukseen, leirialueen kunnossapitoon ja ryhmien ohjaamiseen. Talkooapua tarvitaan sekä leirille että leirin valmisteluun (29.-31.7.).

Rakennetaan yhdessä ikimuistoinen tapahtuma nuorille. Ilmoittaudu mukaan hyvään porukkaan jo nyt!

Lisätiedot ja ilmoittautumiset talkoisiin:

Henri Mutanen
    Koulutuspäällikkö
    henri.mutanen@metsastajaliitto.fi

• Pohjois-Karjalan piiriin uusi toiminnanjohtaja

Metsästäjäliiton Pohjois-Karjalan piirissä aloittaa kuun vaihteessa uusi toiminnanjohtaja, joensuulainen Mika Elomäki.

Elomäki on koulutukseltaan metsäinsinööri metsien monikäyttöön liittyvällä painotuksella. Siihen kuuluu esimerkiksi riistan elinympäristöjen hoidon huomioiminen. Hän on toiminut muun muassa riistanhoitajana Kytäjän kartanolla ja tehnyt metsojen soidinaluekartoituksia metsäyhtiö Tornatorille. Lisäksi hän on opiskellut riistamestarin ammattitutkintoa.

Metsästysharrastuksen Elomäki on aloittanut jo lapsuudessa. Nykyisin hän metsästää kaikkea riistaa kolmen karkeakarvaisen saksanseisojansa ja yhden karkeakarvaisen mäyräkoiransa kanssa.

Pohjois-Karjalan piirin toiminnassa Elomäki on ollut mukana koulutusringissä. Pohtiessaan alkavaa toiminnanjohtajan pestiään, hän painottaakin juuri koulutukseen liittyviä asioita:

– Tärkein asia on se, että nuoriso vieraantuu luonnosta. Nuoret jähmettyvät penkin ja näytön väliin. Ei kaikista tarvitse tulla metsästäjiä, mutta luontoa ja riistaa pitää arvostaa. Se on kärki, hän toteaa.

51-vuotias Elomäki on perheellinen mies, joka on siviiliammatiltaan myyntipäällikkö.

Metsästäjäliitto kiittää lämpimästi piirin entistä toiminnanjohtajaa Markku Kejosta piirin ja liiton eteen tehdystä työstä kuluneen 15 vuoden aikana!

• Metsästysampumasäännöt nyt netissä

Metsästäjäliiton viralliset metsästysampumasäännöt on nyt julkaistu netissä. Metsästysampumasäännöt 2017 -kirjaa pääsee lukemaan SML:n kilpailusivustolla. Klikkaamalla avautuvan näkymän oikeassa yläkulmassa PDF-nappia sääntökirjasta tulee PDF-tiedosto, jossa voi käyttää hakutoimintoa ja jonka voi myös tulostaa.

Metsästysampumasääntöjä noudatetaan SML:n mestaruuskilpailuissa ja niitä voidaan noudattaa soveltuvin osin muissa kilpailuissa. Sääntökirja uusitaan viiden vuoden välein, ja seuraava päivitys on tulossa vuonna 2022.

Painettua sääntökirjaa voi ostaa Eräkontista.

• Metsästäjäliitosta kaikkien metsästäjien järjestö

Suomen Metsästäjäliitto uudistaa strategiansa vuosille 2019–2023. Strategian mukaisesti järjestön päätehtävänä on edistää metsästystä, luontoelämyksiä ja luonnonvarojen kestävää käyttöä. Tulevaisuuden tavoitteena on olla kaikkien metsästäjien järjestö.

Metsästäjäliiton uudistettu strategia pitää kiinni järjestön päätehtävästä.
    - Tehtävämme on edistää metsästystä ja metsästysseurojen toimintaedellytyksiä. Tulevaisuudessa haluamme olla kaikkien metsästäjien järjestö ja entistä vahvempi vaikuttaja metsästykseen liittyvässä päätöksenteossa, linjaa Metsästäjäliiton puheenjohtaja Tuomas Hallenberg.

Strategisena tavoitteena on vahvistaa edelleen Metsästäjäliiton asemaa luotettavana ja arvostettuna asiantuntijaorganisaationa ja yhteistyökumppanina.
    - Haluamme olla vahva vaikuttaja metsästykseen liittyvässä luonnonvarojen kestävää käyttöä koskevassa päätöksenteossa myös tulevaisuudessa, korostaa Hallenberg.

Yhteisöllisyys ja eräkulttuuri tärkeinä arvoina

Strategiauudistuksen yhteydessä myös Metsästäjäliiton arvot uudistettiin. Uudistetut arvot ovat luonnon kunnioittaminen, vastuullisuus, yhteisöllisyys, asiantuntijuus ja eräkulttuurin vaaliminen.
    - Metsästys- ja eräharrastuksella on merkittävä rooli suomalaisten ja erityisesti kaupunkilaisten ja nuorten luontosuhteen muodostumisessa. Se luo mahdollisuuksia tutustua luontoon ja tuo luonnon lähelle ihmisen arkea, kuvaa Metsästäjäliiton toiminnanjohtaja Heli Siitari.

Metsästyksellä on paljon hyvinvointivaikutuksia.
    - Luonnossa liikkuminen ja yhdessä tekeminen pitävät kunnon korkealla ja mielen virkeän, Siitari lisää.

Vastuullisen metsästyksen edelläkävijäksi

Uudistetun strategian painopistealueiksi on valittu metsästyksen edistäminen, vastuullinen ja osaava jäsenistö, yhteisöllisyys sekä yhteiskunnallisuus. Nämä painopistealueet ohjaavat järjestön toiminnan suunnittelua vuosina 2019–23.

- Yhteinen tehtävämme on säilyttää metsästysharrastus luontaisena osana yhteiskuntaa ja varmistaa, että suomalaiset metsästäjät ovat vastuullisen metsästyksen edelläkävijöitä. Jo nyt metsästys on erittäin turvallista ja onnettomuuksia sattuu metsästäjämäärään suhteutettuna todella vähän, Siitari kertoo.

Uudistettu strategia vuosille 2019-23 esiteltiin lauantaina Metsästäjäliiton liittokokouksessa Oulussa. Strategian tavoite, koti kaikille metsästäjille, nähtiin tärkeänä järjestön tulevaisuuden kannalta.
    - Toivomme, että voimme jatkossa palvella kaikkia jäseniämme entistä paremmin ja kehittää toimintaamme siihen suuntaan, että liitto tuntuu ihan kaikkien metsästäjien kodilta, Siitari kiteyttää.

Suomen Metsästäjäliiton strategia 2019-23

• Komission uudet esitykset uhkaavat suurpetojen metsästystä

Euroopan komissio on laatinut esitykset luontodirektiivissä tiukasti suojeltuja eläinlajeja käsittelevän ohjeasiakirjan päivittämiseksi. Komissio esittää kovia rajoituksia tiukasti suojeltujen lajien, kuten suden, ilveksen ja karhun metsästyskäytäntöihin.

”Uusi direktiivin soveltamisohje voi pahimmassa tapauksessa lopettaa karhun ja ilveksen metsästyksen Suomessa ja sallia ainoastaan haittaa aiheuttavien yksilöiden poiston. Mielestäni metsästyksen jatkaminen on välttämätöntä, eikä se oikein mitoitettuna vaaranna kantaa. Metsästyksen sallimisella on Metsästäjäliiton kokemusten perusteella positiivinen vaikutus sekä petoyhdyshenkilöverkoston toimivuuteen että paikallisten ihmisten suhtautumiseen. ” kommentoi Metsästäjäliiton toiminnanjohtaja Heli Siitari.

Komission esitykset ovat vastoin parlamentin, Euroopan alueiden komitean, kasvavan jäsenvaltioiden joukon sekä Euroopan susialueilla asuvien ihmisten vaatimuksia:

1. Edistää joustavampaa ja käytännönläheisempää suurpetopolitiikkaa nyt, kun suurpedot levittäytyvät yhä laajemmalle alueelle.
    2. Luoda nopeasti joustava tapa muuttaa suurpetojen suojelustatusta heti, kun suotuisan suojelun taso on saavutettu.

Metsästäjien eurooppalaisen edunvalvontajärjestö FACE:n mukaan komission esitykset ovat tiukempia kuin luontodirektiivi, ne eivät ole eurooppalaisen oikeuskäytännön mukaisia, eivätkä ne perustu jäsenmaissa testattuihin käytäntöihin. Erityisen vakavaa on, että komissio jättää huomioimatta Euroopan unionin tuomioistuimessa ratkaistavana olevan suomen suden rauhoitusta koskevan asian, jonka ennakkoratkaisua odotetaan vasta vuoden 2019 jälkipuoliskolla. Komission tulisi odottaa oikeuden ratkaisua eikä ryhtyä spekuloimaan lopputuloksella etukäteen.

Esitykset ovat esimerkki virkamiesten yrityksestä tuoda uusia rajoituksia takaoven kautta kunnioittamatta nykyistä demokraattista järjestelmää. Tällaista ei voi hyväksyä.

”On erikoista, että samalla kun EU-parlamentti edellyttää joustojen ja tarkastelumekanismien luomista ohjeistuksiin, komissio vastaa kiristämällä ohjeistustaan”, Metsästäjäliiton puheenjohtaja Tuomas Hallenberg kommentoi tilannetta.

FACE:n mielestä komissio on jättänyt jäsenvaltioille ja sidosryhmille aivan liian lyhyen ajan tutustua esityksiin ja kommentoida niitä. Tämä korostuu esityksen kohdalla, jossa sudelle esitetään kokonaan uutta liitettä. Aikaa tarvitaan reilusti lisää tai sitten erityisesti kyseinen liite-esitys pitää vetää kokonaan pois. Vain hyvin harva jäsenmaa kritisoi esityksiä 30. lokakuuta järjestetyssä kokouksessa Brysselissä.

” Suomessa kuitenkin vallitsee hyvä kansallinen yhdessä tekemisen henki tällä hetkellä. Olemme aktiivisesti tarjonneet taustatukea päätöksenteon tueksi”, Hallenberg kertoo.

Metsästäjäliitto vaikuttaa tässä asiassa vahvasti myös FACE:n ja Pohjoismaisen edunvalvontajärjestön, NHA:n kautta. Esityksiä on mahdollista kommentoida kirjallisesti 20.11. mennessä.

• Susikannan ennustemalli alueellisen arvioinnin pohjaksi
    Luke: Susien ennustettu alueellinen esiintyminen 11.11.2018. Tummempi värisävy kuvaa suurempaa esiintymistodennäköisyyttä.

Metsästäjäliitto toivoo, että Luken kehittämän susikannan ennustemallin tietoa hyödynnetään alueellisten ongelmien arvioinnissa ja toimenpiteiden suunnittelussa. On syytä huomata, että suurin osa uusien susiparien reviireistä on muodostumassa Länsi-Suomen alueelle, jossa susikanta on jo ennestään tiheä.

Luonnonvarakeskus julkistaa vuosittain kesäkuun alussa tassuhavaintoihin, pannoitettujen susien liikkeisiin ja DNA-näytteisiin perustuvan suden kanta-arvion, joka kuvaa maaliskuun susitilannetta. Susikanta vaihtelee kuitenkin merkittävästi vuoden mittaan. Suomi raportoi susikantansa EU-viranomaisille kannan vuotuisen alimman tason mukaan, eli tilanteen ennen lisääntymiskautta. Tähän mennessä ei ole ollut käytettävissä ajantasaista tietoa kannasta syksyllä.

Metsästäjäliitto pitää Luken uuden ennustemallin kehittämistä hyvänä asiana.
    - Luken uusi ennustemalli tuo nyt kaivattua virallista tietoa kannan koon ja rakenteen vaihtelun arviointia varten, toteaa Metsästäjäliiton toiminnanjohtaja Heli Siitari

Siitari pitää myös tärkeänä Luken suunnitelmaa kehittää ennustetta siten, että jatkossa loppuvuoden ennusteessa huomioidaan pantasusien lisäksi myös maaliskuun jälkeen kertyneet Tassu-tietojärjestelmään kirjatut susihavainnot.

Suurin osa uusien susiparien reviireistä Länsi-Suomeen

Luken ennustemallin mukaan susikanta on tällä hetkellä noin 50 prosenttia suurempi kuin se oli tämän vuoden maaliskuussa, mikä johtuu pääasiassa keväällä syntyneistä pennuista. Susien lukumäärä on marraskuussa 90 prosentin todennäköisyydellä 228–311.

Ennusteen mukaan suurin osa uusien susiparien reviireistä muodostuu Länsi-Suomeen, lähelle olemassa olevien laumojen ja parien reviirejä.
    - Metsästäjät ovat jo havainneet Pohjanmaalla ja Satakunnassa uusien parien muodostumisen ja reviirien syntymisen. Nyt tästä on myös virallinen arvio. Luken tuottamaa tietoa on perusteltua hyödyntää myös riistahallinnon päätöksenteossa, kommentoi Metsästäjäliiton hallituksen puheenjohtaja Tuomas Hallenberg.

Hallenberg toivoo, että ennuste herättää keskustelua koko maan susikannan lisäksi myös alueellisten kantojen hallinnasta.

• Lue verkosta uusi Digi-Jahti

Verkkolehti Digi-Jahdin vuoden viimeinen numero on julkaistu.

Tuoreesta Digi-Jahdista löydät opetusvideot vilkkaan spanielin kouluttamisesta metsästyskoiraksi. Voit lukea millaisia rajoituksia lyijylle suunnitellaan ammusmateriaalina, ja vastata kyselyyn, jonka avulla pääset vaikuttamaan Metsästäjäliiton palvelutarjontaan. Löydät myös käytännön vinkit näätäjahtiin, ja esimerkin siitä, kuinka metsästysseura kunnosti Metsästäjäliiton tuella riistakosteikon. Hae sinäkin riistanhoidon tukea!

Toivotamme antoisia lukuhetkiä! Löydät lehden täältä

Riista.fi uutiset

Suomen riistakeskus