user_mobilelogo

historia 610x379

Seuramme historian katsotaan alkaneen 1935 perustetusta Pohjois-Satakunnan yleisestä riistanhoitoyhdistyksestä, johon kuuluivat Kankaanpäässä ja Honkajoella asuvat metsästäjät.  Sen sääntöjen ensimmäisessä pykälässä sanottiin, että yhdistyksen tehtävänä on alueellaan edistää riistakannan säilymistä ja lisääntymistä, metsästyslainsäädännön tuntemusta ja noudattamista sekä järkiperäistä riistataloutta.

Perustava kokous kutsuttiin koolle 10.06.1946.  Kokoonkutsujina olivat nimismies Kullervo Seppälä, vänrikki Julius Raami, makkaratehtailija Lauri Korsman, kansanhuollon tarkkailija Aito Jarna sekä liikkeenharjoittaja Iivari Ahonen.  Kokous pidettiin hotelli Sammon takahuoneessa, kokouksen puheenjohtajana toimi Lauri Korsman ja sihteerinä Aito Jarna.  Kokouksessa oli pöytäkirjan mukaan 13, eräiden lähteiden mukaan 16 osanottajaa.  Kun kaikki paikalla olijat olivat yksimielisiä metsästysyhdistyksen tarpeellisuudesta, se päätettiin perustaa samana päivänä

Perustamiskokouksen jälkeen pidetyssä johtokunnan kokouksessa valittiin johtokunnan puheenjohtajaksi liikemies Iivari Ahonen, shteeriksi tarkkailija Aito Jarna ja rahastonhoitajaksi V.Salonen.

Perustamisen jälkeen toiminta eteni ripeästi, siitä osituksena on, että ensimmäisenä toimintavuotena pidettiin kuusi kokousta.  Johtokunnan kokoukset pidettiin vuorollaan jokaisen johtokunnan jäsenen kotona.  Tärkeimpänä asiana pidettiin metsästysalueiden vuokrausta.  Kun maita sitten oli saatu vuokrattua niin, että metsästystoiminta voitiin käynnistää, keskityttiin metsästys- ja koirakuriin.

Vuosikokouksen päätöksen mukaisesti pidettiin aluksi jäsenmäärä rajoittamattomana, jolloin kaikkien halukkaiden oli mahdollisuus päästä jäseneksi.  Ensimmäisenä toimintavuotena jäsenmäärä oli noussut jo 50 henkilöön.  Kokoukset eivät ollet pelkästään sääntöjen mukaisten kokousasioiden käsittelyä, vaan niissä oli myös mukana esitelmiä ja koulutustapahtumia, esimerkiksi vuoden 1947 yleisessä kokouksessa esitelmöi havainnollisesti vänrikki Julius Raami aseenkäsittelyä tapaturmien välttämiseksi.

Lataa historiikki:

KANKAANPÄÄN
METSÄSTYSYHDISTYS RY
2006 – 2016

Tiedosto on iso lataamisessa menee hetken aikaa. Odota maltillisesti.

Voit painaa myös hiiren oikeaa painiketta KANKAANPÄÄN METSÄSTYSYHDISTYS RY 2006 – 2016 tekstin kohdalla. Valitse tämän jälkeen TALLENNA KOHDE LEVYLLE. Näin saat hirstoriikin ladattua omalle koneellesi.

Tulevat tapahtumat

Ei tulevia tapahtumia!